середа, 3 грудня 2014 р.

Як успадкувати майно та розпорядитися ним? 9 клас



Тема.   Як успадкувати майно та розпорядитися ним?
Мета:   ознайомити учнів з основами спадкового права, процедурою  оформлення заповіту; розвивати вміння аналізувати юридичні ситуації відповідно до законодавства України; розвивати навички дискусії, вміння висловлювати та відстоювати власну думку; виховувати повагу до вимог закону.
 Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:
·        Визначати і пояснювати основні поняття теми;
·        Розрізняти способи спадкування за законом та за заповітом і наводити відповідні приклади;
·        Називати умови дійсності заповіту;
·        Розв’язувати ситуації щодо спадкового права, спираючись на положення законодавства.
Обладнання:  підручники В.Л.Сутковий, Т.М.Філіпенко «Правознавство» (практичний курс), комп’ютер, презентація уроку, картки для роботи у парах, витяг з Цивільного кодексу України.
Основні поняття теми:  спадкове право, спадкування, спадкодавець, спадкоємець, спадщина, місце та час відкриття спадщини, заповіт, обов’язкова частка спадщини.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
III.
Мотивація навчальної діяльності.
IV. Повідомлення теми і очікуваних результатів уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття та порядок спадкування.
2.
Усунення від права спадкування.
 3.  Спадкування за заповітом.
 4.  Спадкування за законом.
 5.  Прийняття спадщини.
VІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
VІІ. Підсумки уроку.
VIІІ. Домашнє завдання.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
1.     Термінологічна розминка.
Правоздатність, дієздатність, право власності, право володіння, право користування, право розпорядження, громадянин, фізична особа, юридична особа, договір, правочин, оферта, акцепт.
2.     Робота в парах. Заповніть таблицю, класифікуючи договори (пара отримує один вид договору).
За змістом
Купівля-продаж
Найму
Міни (бартеру)
Довічне утримання
Дарування
Позичка
Форма







Строк







Платність







Момент виникнення






Кількість сторін







ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.     Проблемне питання уроку.
Розгляньте ситуацію та дайте відповідь на питання.
Після смерті громадянина А. залишилось його майно на суму 35 тис. гривень, автомобіль та квартира. Він мав сина та доньку, був одружений, мав молодшого брата. Разом з ним мешкала його мати, яку він утримував. Як, на вашу думку, має бути розподілене майно громадянина А.?
2.     Цікаве законодавство.
          Найдовший у світі заповіт залишила після себе американська   
   домогосподарка Фредеріка Кук у 1925 р. Він складався із 95 940 слів.
         Найкоротшим заповітом уважають останню волю німця Карла Тауша. 
  19 червня 1967 року він написав у присутності нотаріуса всього два слова:
 «Все - дружині».
       В Ірані та Бельгії заборонено заповідати своє майно собаці чи кішці.   Однак в інших державах такі заповіти можливі.
ІV. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку (слайд 1-3)
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Словникова робота. (слайд 4)
Спадкове право – це сукупність цивільно-правових норм, що встановлюють порядок переходу прав і обов'язків від померлої особи за правом спадкування.
Спадкування – це перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, що померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).
2. Інформація вчителя. (слайд 5-8)
3. Первинна перевірка знань.
А)  Бесіда.
-         Чи можуть юридичні особи залишати після себе майно у спадок?
-         Чи буває спадкування між живими?
   Чому закон, на вашу думку, визначає групу осіб, які не мають права на спадщину. Чиї  інтереси захищаються у даному разі?
Б) Вправа «Виконаємо разом».
Визначте, чи будуть перешкодою для відкриття спадщини: борги, які не сплатив спадкодавець, не встановлений час її відкриття, невстановлене місце відкриття спадщини, відмова спадкоємців прийняти спадщину, відсутність заповіту спадкодавця.
4. Опрацювання матеріалу на слайдах. (слайди 9-11)
5.     Робота в парах. Пари отримують картки із завданням.
          Вкажіть, які фактори впливають на визнання заповіту недійсним: вік спадкоємця, час складання заповіту, форма заповіту, дієздатність спадкодавця.
6.                 Інформація учителя. (слайд 12)
7.                 Опрацювання положень закону. (підручник стор. 116).
VІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів
1.     Аналіз правових ситуацій. (слайд 13)
     У громадянина Каштанова є дружина, її донька від першого шлюбу, яку Каштанов усиновив, син, мати, сестра. На скільки частин буде поділено його майно після смерті при відсутності заповіту? Як буде вирішено долю майна?
      Іваненко проживав разом з дружиною, донькою та сином. Син не одружений, а донька одружена і в неї 3 дітей. Після смерті Іваненко не залишив заповіту. Як буде вирішено долю майна?
        Громадянин Сидорук заповів усе своє майно громадській організації. Його дружина (39 років, працює лікарем), син (20 років, приватний підприємець), дочка (14 років) у заповіті не вказані. Чи має хтось із перелічених право на частку у спадщині?
2.     Вправа «Доповніть речення» (слайд 14)
Перехід прав та обов’язків від фізичної особи, яка померла до інших осіб – це …  
 Спадкодавцями можуть бути тільки…
   До складу спадщини входять як права, так і …
День смерті спадкодавця – це…
Особисте розпорядження особи на випадок смерті - …
  За формою заповіт має бути …
Особисті майнові права не входять до …
3.     Проблемне питання уроку (слайд 15).
VІІ. Підсумки уроку.
     1. Рефлексія.
-         Сьогодні на уроці я зрозумів (зрозуміла), що …
2.Учитель підкреслює моральний бік питання про спадкоємство, зазначає, що складання заповіту не є традиційним для громадян України, його наявність дозволяє запобігти багатьом проблемам та негараздам.
3. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VIІІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати текст підручника § 16.
2. Підготувати відповіді на запитання і завдання до вказаного параграфа.

  

















1 коментар: