ВИХОВНІ ЗАХОДИ

ГРОМАДЯНИНОМ БУТИ ЗОБОВЯЗАНИЙ
(диспут)

Мета: сприяти учням у визначенні власної позиції, формувати навички аргументації та відстоювання власної  думки, формувати активну громадянську позицію.
Правила проведення диспуту:
1.     Головне на диспуті – факти, логіка, доказовість. Міміка, жести, вигуки як аргументи не враховуються.
2.     Перш ніж дискутувати, подумай, про що будеш говорити.
3.     Сперечайся чесно, не перекручуй думок своїх товаришів.
4.     Пам’ятай, що кращим доказом є точні і безперечні факти. Не ображай своїх товаришів.
5.     Доводячи і заперечуючи, говори ясно, просто, чітко і виразно. Намагайся висловлювати думки своїми словами.
6.     Якщо доведена помилковість твоєї думки, май мужність визнати правоту свого опонента.
7.     Закінчуючи виступ, сформулюй висновки.
План диспуту
1.     Які риси характеру вирізняють українців?
2.     Кого можна назвати патріотом?
3.     Духовність – храм душі людської.
4.     Вічна мрія українського народу. Чи живе вона в нас?
5.     Що значить бути господарем на землі?
Епіграф:
               Ніхто нам не збудує держави, коли ми самі її не збудуємо, і ніхто з  
               нас не зробить нації, коли ми самі нацією не схочемо бути.
                                                           В. Липинський
ХІД ДИСПУТУ
Моя Україна – зоря світанкова,
Пшеничні лани, голубі небеса,
Її солов’їна, калинова мова
Світиться, неначе на сонці роса.
О рідна матусю, за правду і волю
Справіку моляться твої вуста
Моя Україна народжена з болю,
Любові та віри Ісуса Христа.
                            З. Филипчук
         Україна – рідна, священна земля наших дідів і прадідів. Тут ми народилися і виросли, тут уперше побачили сліпучу синь українського неба і золоті розливи пшеничних ланів. Тут раділи і сумували, навчилися розуміти добро і зло. Тут вимовили найперші святі слова: мама, тато, Бог, Україна, хліб, любити, працювати, вірити …
         І сьогодні я б хотіла поговорити з вами про те, що значить бути причетним до цієї землі, що значить бути її громадянином?
         Скажіть, які риси характеру, на вашу думку, вирізняють українців з поміж інших народів?  (відповіді учнів)
         Вислухавши ваші відповіді, я звернула увагу на те, що більшість із вас назвало таку рису як любов до рідної землі. Справді, це визначальна риса кожного українця. А найбільш повно її виразив великий український поет Т.Г.Шевченко:
                           Я так її, я так люблю
                           Мою Україну убогу,
                           Що прокляну за неї Бога,
                           За неї душу погублю!
Любов до Батьківщини – то дар оспіваний поетами.

Любіть Україну, як сонце любіть,
Як  вітер і трави, і води …
В годину щасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову
І мову її солов’їну.
                            В. Сосюра

         Від нашої любові, любові до Батьківщини кожного з нас залежить, яким  буде майбутнє України. А любити її – це значить працювати і жити в ім’я рідної землі. Найвищим проявом любові до Батьківщини є патріотизм. Патріот – це людина готова захищати Вітчизну до останньої краплі крові, працювати заради її розвитку. З історії ми можемо пригадати багато імен, достойних носити високе звання – патріота України. Це Данило Галицький і Ярослав Мудрий, Богдан Хмельницький і Іван Мазепа, Леся Українка і Іван Франко, Михайло Грушевський і Олександр Довженко, Тарас Шевченко і Ліна Костенко, Василь Стус і В’ячеслав Чорновіл… І ще мільйони імен простих українців, які віддали своє життя служінню України. Які своєю працею доклали зусиль для збагачення України, які своїм споконвічним прагненням до волі дали змогу нам зараз жити в незалежній державі і які зараз відстоюють цю незалежність.
         А кого, на вашу думку, можна назвати патріотом? (відповіді учнів)
         Незалежність України дає можливість кожному з нас стати справжнім господарем на своїй землі. Найголовніше наше багатство – це земля. Щоб стати для неї господарем, потрібно віддати їй розум, серце і душу. Земля передається у спадок тим, хто на ній живе, хто її обробляє, хто береже її і дбає про неї. Буде у землі господар – буде хліб і до хліба.
Як ви вважаєте, кого можна назвати справжнім господарем своєї землі? (відповіді дітей)
         В українського народу була споконвічна мрія, яку виразив О.Олесь: «рідна мова – в рідній школі». Мабуть, не було жодного видатного письменника, який би від усього серця не висловив любові до рідної мови і своєї тривоги за її долю.
         Мова наша – це золотий запас голосу душі народної, з якого виростаємо, яким живемо і завдяки якому маємо право іменуватися народом українським. Вона вся змочена удовиними сльозами, повита дівочою тугою на невільничих торгах. Українське слово умирало з голоду і бідувало, плакало за засудженими, але відроджувалось, і доки в народу залишається його мова – його серце живе.
                                          Вона, як зоря пурпурова,
                                          Що сяє з небесних висот,
                                          І там, де звучить рідна мова,
                                          Живе український народ.
         Іван Огієнко залишив працю, яка адресована кожному громадянину – «Наука про рідномовні обов’язки».
ü На кожному кроці і кожної хвилини охороняй честь своєї рідної мови, як свою власну, більше того – як честь своєї нації.
ü Розмовляй в родині тільки рідною мовою.
ü Бережи своє ім’я й родове прізвище в повній національній формі й ніколи не змінюй їх на чужі.
Кожен народ доти народ, доки він володіє власною мовою. Нашій мові потрібен вогонь любові, потрібна духовна міць, любов до знання, світла, справедливості.
     Як ви думаєте, чи здійснилась мрія народу зараз? 
         Ми з вами причетні до побудови нової держави. Якісно нову державу, як захисника інтересів громадян, можуть створити якісно нові громадяни. Бо людина не може змінювати світ у позитивному плані, якщо не змінить себе, свою свідомість, якщо не стане людянішою, відповідальнішою.
Якою ви бачите свою Україну в майбутньому і що для розвитку нашої держави ми, як громадяни, можемо зробити?
Й образи, що на стінах у хаті,
Наставляють на істинну путь.
Українці – душею багаті,
Крізь віки у майбутнє ідуть.


ГРАЄМОСЯ   В    „ЛІДЕРІВ”.

МЕТА :   Розвиток творчих здібностей дітей, поглиблення та розширення їхніх знань. Вчити учнів ораторського мистецтва, працювати в колективі, толерантності, вмінню слухати інших.

ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПИТАННЯ :          
1. Клас необхідно об'єднати в групи, визначивши кожній певну роль, яку вона виконуватиме під час гри :
       ЛІДЕРИ ( 3 особи ) – виборюють звання „лідер”.
       ЖУРНАЛІСТИ (3-5) – проводять прес-конференцію.
       ЕКСПЕРТИ (3-5) – аналізують і оцінюють виступи.
       ГРУПА ПІДТРИМКИ (2-4 для кожного лідера) – допомагають конкурсантам.
2. За 3-5 днів до початку гри лідери отримують тему проекту, який згодом захищатимуть.
3. Журналісти готують запитання.
4. Експерти продумують систему оцінювання, готують дипломи.
                                      
Х І Д   Г Р И
1. Вступне слово.
2. Представлення команд ( лідери  представляють свою групу підтримки).
3.  Конкурс для групи підтримки.
Двоє представників кожної команди разом, не домовляючись, одним фломастером малюють малюнок коня. Оцінюється не художнє, а дружнє виконання.
4. Конкурс лідерів. Представлення проектів на тему  „ Що нам потрібно взяти з собою в майбутнє?”.
5. Прес-конференція. Орієнтовні запитання :
       * Чи вважаєте ви себе людиною, яка хоче все знати ?
       * Продовжить фразу : „ Я хотів би бути схожим на...”
* Які б три бажання ви загадали б золотій рибці ?


6. Конкурс „Лідери минулого”.
Ведучий називає  ім’я і по-батькові відомої людини, а лідерам потрібно назвати її прізвище.
Завдання для першого  лідера :
             - Володимир Ілліч        ( Ленін )
             - Іван Якович               ( Франко )
             - Леонід Данилович      ( Кучма )
             - Юрій Олексійович      ( Гагарін )
             - Богдан Михайлович    ( Хмельницький ).

Завдання для другого лідера :
             - Іосиф Вісаріонович     ( Сталін )
             - Григорій Савич          ( Сковорода )
             - Леонід Макарович      ( Кравчук )
             - Ярослав Володимирович ( Мудрий )
             - Тарас Григорович      ( Шевченко ).

Завдання для третього лідера :
             - Леонід Ілліч              ( Брежнєв )
             - Данило Романович     ( Галицький )
             - Олександр Сергійович ( Пушкін )
             - Петро Конашевич       ( Сагайдачний )
             - Микита Сергійович     ( Хрущов ).

7. Конкурс „Українознавча веселка”.
Потрібно з’єднати символ з його значенням.

Писанка                      символ мужності і козацтва
Коса                                  символ сімейного життя
Лелека                              символ сонця
Дуб                                   символ дівочої краси
Коровай                             символ достатку


8. Підведення підсумків. Слово експертам.



1 коментар: