МЕТОДИЧНА СТОРІНКА


Готуємось до 2015-2016 н.р. 

Методичні рекомендації щодо викладання правознавства

У 2015-2016 навчальному році учні  9–х класів навчатимуться за програмою   «Правознавство. Практичний курс»
До програми, що була прийнята в 2008 році, внесено зміни. Так, із тем окремих розділів виокремлено питання, що складають відтепер нові теми. Такі питання є важливими для розуміння дев’ятикласниками основ правознавства. Таке переструктурування змісту сприятиме більш ефективному опануванню учнями основ правових знань уможливить застосування вчителем правових ситуацій, опрацювання учнями фрагментів нормативно-правових актів, загального обговорення правових питань тощо. У новій редакції програми пропонуються такі окремі теми:
У розділі 1: Що таке правовідносини. Учасники правовідносин. Підстави виникнення правовідносин (у попередньому варіанті програми це було питаннями теми «Що таке право»).
Юридична відповідальність. Види юридичної відповідальності. Коли і як особа відповідає за правопорушення (у попередньому варіанті програми це було питаннями теми «Що таке правопорушення і юридична відповідальність»).
У розділі 3: Що регулює цивільне право. Як реалізувати й захистити особисті немайнові та майнові права (поява цієї теми викликана необхідністю розуміння учнями предмету правового регулювання цивільного права, адже їм складно засвоювати поняття «право власності» без спирання на це).
Хто такі спадкодавець і спадкоємець. Що таке заповіт. Як заповісти майно. Як успадкувати майно (така тема існувала в найпершому варіанті програми, вона викликає зацікавленість учнів і має практичне спрямування).
У розділі 5: Право на підприємницьку діяльність. Як зареєструватися фізичною особою - підприємцем (у попередньому варіанті програми це було питаннями теми «Право на працю в Україні»).
У розділі 6: Які відносини регулює адміністративне право. Що таке адміністративне правопорушення. Види адміністративних стягнень. За які адміністративні проступки відповідають неповнолітні особи (у попередньому варіанті програми це було питаннями теми «Які відносини регулює адміністративне і кримінальне право»).
Години на нові теми виділено за рахунок скорочення та переструктурування навчального матеріалу, вилучення з програми таких тем:
«Що таке конституція. Конституція України – основний закон нашої держави. Повноваження органів законодавчої, виконавчої та судової влади» (передбачалося 2 години) – ця тема детально розглядається в предметі «Правознавство», 10 клас;
«Як укласти і розірвати трудовий договір. Що записується в трудову книжку. Що таке заробітна плата» – ця тема детально розглядається в предметі «Правознавство», 10 клас;
«Коли порушується кримінальна справа. Як проводиться досудове слідство. Як проходить розгляд кримінальних справ у суді. Права та обов’язки учасників кримінального процесу» (передбачалося 2 години) – ця тема є складною для дев’ятикласників, матеріал чинних підручників базується на Кримінально-процесуальному кодексі України, що втратив чинність.
Вилучено також окремі питання, а саме: які середні навчальні заклади існують в Україні; як захистити особисті немайнові та майнові права; влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування; роботодавці та працівники на ринку праці; як знайти роботу; де можуть працювати підлітки; як закон захищає неповнолітніх від експлуатації; наслідки злочину для особи та суспільства; як не стати жертвою злочину.
Відповідно до змісту розвантаженої програми відредаговано й вимоги до навчальних досягнень учнів. В окремих темах зменшено їх обсяг, особливо щодо моделювання учнями правових процесів /процедур чи формулювання особистісно ціннісного ставлення (права колонка програми. Крім того, пропонується додати одну годину на узагальнення (після розділу 3) та проводити уроки узагальнення в формі практичних занять. 
         Для 10  класів всіх профілів (окрім правового) на вивчення правознавства відводиться 35 годин на рік (1 год. на тиждень), а для правового  профілю – 3 години на тиждень.  Чинними  є програми, що вийшли друком у 2010 році (К.: Поліграфкнига, 2010).   
  Суспільно-політичні події в Україні та прискорення курсу на євроінтеграцію в рамках виконання заходів, передбачених Угодою про Асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншого, зумовлюють зміни в законодавстві України.
Учителі повинні під час підготовки уроків з тем, що присвячені галузевому регулюванню суспільних відносин, враховувати цілі та напрями модернізації Української держави відповідно до Указу Президента України від 12 січня 2015 р. № 5/2015 «Про Стратегію сталого розвитку «Україна – 2020», Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої Постановою Верховної Ради України від 11 грудня 2014 р. № 26-VIII, Угоди про створення Коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України VIII скликання. У перерахованих програмно-цільових документах передбачаються покрокові заходи щодо модернізації правової системи України із визначенням конкретних строків їх виконання. Законодавча діяльність Верховної Ради України безпосередньо пов’язана із закладеними орієнтирами нормотворчих оновлень суспільного життя України.
Відповідно до Указів Президента України № 119/2015 від 03.03.2015 р. та 190/2015 від 31.03 2015 року було утворено Конституційну Комісію з метою напрацювання узгоджених пропозицій щодо змін до Конституції України та затверджено склад Конституційної Комісії.
Важливо акцентувати увагу на проголошений курс децентралізації  влади, що передбачає розширення повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади щодо прийняття індивідуальних рішень за зверненнями громадян та юридичних осіб. Результатом таких заходів має стати оновлення законодавства України про територіальний устрій, місцеве самоврядування, місцеві державні адміністрації, Бюджетний та Податковий кодекси тощо.
За період 2014-2015 навчального року відбулись такі зміни у законодавстві України: прийнято Закони України (у тому числі у новій редакції) «Про вищу освіту» (№ 1556-VII від 01.07.2014 р.), «Про санкції» (№ 1644 VII від 14.08.2014 р.), «Про очищення влади» (№ 1682-VII від 16.09.2014 р.), «Про прокуратуру» (№ 1697-VII від 14.10.2014 р.), «Про Національне антикорупційне бюро України» (№ 1698-VII від 14.10.2014 р.), «Про запобігання корупції»
(№ 1700-VII від 14.10.2014 р.), «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (№ 1706-VII від 20.10.2014 р.), «Про пробацію» (№ 160-VIII від 05.02.2015 р.), «Про добровільне об’єднання територіальних громад»
(№ 157-VIII від 05.02.2015 р.),  «Про забезпечення права на справедливий суд» (№ 192-VIII від 12.02.2015 р.).
Також було внесено зміни до Кримінального кодексу України (щодо невідворотності покарання за окремі злочини проти основ національної безпеки, громадської безпеки та корупційні злочинищодо посилення відповідальності за окремі військові злочини), Кримінального процесуального кодексу України (щодо особливого режиму досудового розслідування в умовах воєнного, надзвичайного стану або у районі проведення антитерористичної операції), Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин), Податкового кодексу України. Вчителю необхідно відслідковувати   зміни в законодавстві України в частині військової служби, мобілізації військовозобов’язаних, а також інших  питань, пов’язаних із проведенням антитерористичної операції.
За вчителем залишається право визначати послідовність викладання тих чи інших тем.
В умовах російської агресії украй актуальним є вивчення курсу за вибором "Досліджуючи гуманітарне право", який  містить основні положення Міжнародного гуманітарного права. Курс  сприяє формуванню в учнів власного ставлення до норм МГП, отриманню ними знань про найбільш поширені способи захисту себе і своїх близьких в неординарних життєвих ситуаціях, пов'язаних з ризиком; розвитку вмінь учнів регулювати власну поведінку в повсякденному житті; вчить визначати межі порушень МГП, формувати вміння оцінювати ситуації насильства з гуманітарної точки зору;  попереджувати ескалацію насильства. Школярі мають розуміти причини появи біженців, складнощі їхнього життя тощо.



Методичні рекомендації щодо вивчення правознавства у 2014-2015 н.р.

У 2014 —2015 навчальному році учні 9 –х класів навчатимуться за програмою «Правознавство. Практичний курс».

«Правознавство» як базовий курс у старшій школі має на меті формування в учнів системного уявлення про державу та право як основні засоби впорядкування суспільних відносин та вміння використовувати його у практичному житті.

Для 10 класів всіх профілів (окрім правового) на вивчення правознавства відводиться 35 годин на рік (1 год. на тиждень), а для правового профілю – 3 години на тиждень. Чинними є програми, що вийшли друком у 2010 році (Київ. Поліграфкнига. 2010).

При вивченні курсу „Правознавство” у 2014/2015 навчальному році слід враховувати новели вітчизняної правової системи. Зокрема, на їх зміст впливає зміна основоположних конституційних засад організації суспільного і державного ладу в Україні у зв’язку із прийняттям 21.02.2014 року Закону України „Про відновлення дії окремих положень Конституції України” (№ 742-VII), яким відновлено дію окремих положень Конституції України з такими змінами, внесеними законами України від 08.12.2004 року № 2222-IV, від 01.02.2011 року № 2952-VI, від 19.09.2013 року № 586-VII.

Нові конституційно-правові реалії мають важливе значення при вивченні учнями усіх розділів правознавства: теорії держави і права, конституційного права, основ публічного і приватного права України.

Враховуючи ухвалені рішення Верховної Ради України, необхідно назвати закони України, що приведені у відповідність із чинними конституційно-правовими нормами: „Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність із Конституцією України” від 23.02.2014 року (№ 763-VII), „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань судоустрою та статусу суддів” від 23.02.2014 року (№ 769-VII), „Про Кабінет Міністрів України” від 27.02.2014 року (№ 794-VII), „Про внесення змін до Закону України „Про центральні органи виконавчої влади” щодо приведення його у відповідність із Конституцією України” від 27.02.2014 року (№ 795-VII), „Про внесення змін до Закону України „Про місцеві державні адміністрації” щодо приведення його у відповідність із Конституцією України” від 27.02.2014 року (№ 796-VII), „Про Національну гвардію України” від 13.03.2014 року (876-VII).

У 2014/2015 навчальному році необхідно продовжувати методичну роботу із огляду законодавчих змін до галузевих кодексів та базових законів України, оскільки парламентом України постійно здійснюється робота із удосконалення правового регулювання пріоритетних сфер суспільних відносин.

Особливу увагу необхідно звертати на процеси конституційних змін, що започатковані Президентом України та викладені у президентському Проекті змін до Конституції України.

При вивченні тем, присвячених конституційному та територіальному устрою України, правам та свободам людини і громадянина, важливим є роз’яснення учням правового статусу Автономної Республіки Крим та міста Севастополь. Зокрема, суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією та законами України, Гаазькими конвенціями 1907 року, IV Женевською конвенцією 1949 року, а також всупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв’язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 1994 року, Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і Російською Федерацією 1997 року та іншим міжнародно-правовим актам є окупацією частини території суверенної держави Україна та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.
 Тимчасова окупація Росією Автономної Республіки Крим та міста Севастополя не визнані ООН, іншими міжнародними організаціями та світовим співтовариством; Верховна Рада України прийняла 15.04.2014 року Закон «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України». Відповідно до цього Закону підтверджується правовий статус Автономної Республіки Крим та міста Севастополя як невід’ємної частини території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.

Цим Законом визначено сутність тимчасово окупованої території, врегульовано правові відносини щодо правового режиму тимчасово окупованої території, діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування на цій території, обмежень свободи пересування, гарантій права власності на нерухоме майно, обмежень (заборони) економічної діяльності на тимчасово окупованій території, встановлено відповідальність за діяльність, яка є колабораційною, шляхом внесення змін до Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення.


З метою більш кваліфікованого викладання правознавства в загальноосвітніх навчальних закладах бажано, щоб цей предмет щорічно викладався в школі одним вчителем. До проведення уроків з правознавства, активізації правовиховної роботи варто залучати представників обласних (районних) управлінь юстиції. Їх знання і досвід практичної роботи не тільки сприятимуть поповненню знань учнів із правових дисциплін, а й сприятимуть підвищенню їх зацікавленості в самоосвіті.



Навчальна програма
«Правознавство (практичний курс)»
для 9-х класів навчальних закладів
 (35 годин, 1 година на тиждень)
 Рекомендовано міністерством освіти і науки України,
лист від 21.05.08 р. № 1/11-1969

Пояснювальна записка
Мета і завдання курсу
У сучасних умовах українського суспільства правова освіта є одним з  найважливіших чинників розвитку особистості, становлення громадянського суспільства і демократичної правової держави, умовою формування правосвідомості громадянина. Вона спрямована на отримання знань, навичок, ставлень і ціннісних орієнтацій, необхідних людині для ефективного соціального функціонування, реалізації її життєвих цілей і завдань.
Це потребує посилення практичної спрямованості навчання правознавства, насамперед запровадження для старших підлітків спеціального практичного курсу, основним результатом якого має стати перетворення права на важливий регулятор життя і поведінки учня в умовах його швидкої соціалізації.
Основні риси практичного курсу правознавства для учнів 9 класу полягають у тому, що він:
-          виходить із змісту правознавства, передбаченого Державним стандартом освіти (галузь «Суспільствознавство») й наповнений переважно інформацією, орієнтованою на життєві потреби учнів 14-15 років, норми права, що стосуються неповнолітніх,
-          побудований на нерозривній єдності нових для учнів юридичних знань та соціального досвіду школярів, практичних дій щодо вирішення конкретних життєвих проблем. Це дозволяє учням вийти за межі виключно урочної діяльності й включитися в активне громадське життя, використовуючи набуті знання;
-          націлений на виховання учнів у дусі демократичних і національних цінностей, що визначають громадянську самосвідомість та правомірну поведінку особистості;
-          містить профорієнтаційний компонент для забезпечення можливості свідомого вибору учнями правового профілю навчання в старшій школі.
Метою курсу є забезпечення умов для формування елементів правової культури, правових орієнтирів та правомірної поведінки учнів.
Завданнями, реалізація яких забезпечить досягнення означеної мети, є:
1)      познайомити учнів з правом, його важливою роллю в житті суспільства, сприяти усвідомленню ними найбільш важливих понять і термінів юридичної науки;  
2)      сприяти формуванню у дітей фундаментальних цінностей, таких як права та свободи людини і громадянина, демократія, активна громадянська позиція й інші, що складають основу демократичної правової держави і громадянського суспільства в Україні;
3)      виробити в учнів уміння: використовувати правові знання для реалізації і захисту своїх прав, свобод та законних інтересів; оцінювати і регулювати свої взаємини з іншими; здійснювати вибір моделі поведінки у повсякденних життєвих ситуаціях, орієнтуючись на норми права, що стосуються неповнолітніх; опрацьовувати окремі положення нормативно-правових актів; застосовувати на правовому матеріалі критичне мислення, аналіз, синтез, оцінку, рефлексію, уміння спілкуватись, дискутувати, розв’язувати проблеми; сформувати навички правомірної поведінки;
4)      прищепити дев’ятикласникам інтерес до права, заохотити їх до свідомого використання, застосування й дотримання правових норм.
Структура курсу та його зміст відповідають переліченим завданням.
Структура курсу і навчальної програми
Навчальний матеріал структурований за послідовністю введення найважливіших понять юридичної науки і містить: елементи теорії права, що забезпечують формування в учнів уявлень про право як особливу предметно-практичну область, відомості про основні права і свободи людини, про різноманітні галузі права, способи реалізації та захисту людиною і громадянином своїх прав і свобод. Курс надає учням правову інформацію практичного характеру, знайомить їх з типовими для їх віку соціально-правовими проблемами і способами їх вирішення, спираючись на конкретні норми законодавства України.
Зміст розподілено за такими розділами:
Розділ 1. Правила і закони у твоєму житті.
Розділ 2. Ти — людина, значить маєш права.
Розділ 3. Ти і цивільно-правові відносини.
Розділ 4. Закони в житті твоєї сім’ї.
Розділ 5. Твої права у трудових відносинах.
Розділ 6. Твої орієнтири в адміністративному та кримінальному праві.
Розділ 7. Твоя подорож у світ юридичних професій. 
За навчальним планом  загальна кількість годин на курс — 35, 1 година на тиждень. Програма визначає години на вивчення кожного з розділів, а також уроки узагальнення  (4 уроки на рік). Запропонована кількість годин на вивчення кожного розділу є орієнтовною і може бути змінена і використана вчителем на власний розсуд, так само як і резервний час.
            Ліва колонка змісту навчальної програми містить перелік інформаційних питань, що мають бути опрацьовані учнями під час вивчення розділів. Ці питання розподілені у відповідності до окремих тем, хоча цей розподіл може бути змінений вчителем.
Права колонка змісту програми містить державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів — перелік основних знань, умінь, навичок, ставлень, що мають бути сформовані в учнів як результат засвоєння кожної теми. Особливий наголос зроблено на навчально-інтелектуальні і творчі пізнавальні вміння, а також уміння учня розв’язувати правові ситуації, спираючись на відповідні знання, давати правову оцінку власним вчинкам і поведінці, а також вчинкам і поведінці однолітків.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів із правознавства

            Під час оцінювання навчальних досягнень із правознавства враховується:
-          рівень оволодіння знаннями про систему об’єктивно існуючих державно-правових реалій;
-          рівень умінь аналізувати суспільно-політичні події, користуватися правовими актами, юридичною літературою;
-          рівень сформованості навичок діяти згідно з нормами права у конкретних життєвих ситуаціях.
Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.

Рівні навчальних досягнень
Бали
Критерії навчальних досягнень учнів
І. Початковий

 1


Учень/учениця   усно в загальних рисах  відтворює один-два юридичні терміни окремої теми
2


 Учень/учениця  на рівні «так—ні» усно відтворює кілька термінів,  вибирає правильний варіант відповіді із двох запропонованих

3


Учень/учениця одним простим реченням передає зміст  частини  теми, знаходить відповідь на закрите запитання у тексті підручника
ІІ. Середній

4



Учень/учениця   відповідає  на окреме питання  за допомогою вчителя,  репродуктивно  відтворює частину навчального матеріалу теми одним — двома простими реченнями, формулює  визначення юридичного поняття
5



Учень/учениця  відтворює окрему частину основного змісту навчальної теми, відповідаючи на запитання вчителя,    визначає одну-дві  окремі ознаки правових понять

6


Учень/учениця  у цілому   відтворює  частину навчального матеріалу теми, у цілому правильно використовує окремі  юридичні терміни аналізує  прості юридичні ситуації,  розв’язує тестові завдання  першого рівня; може користуватись за допомогою вчителя  (зразок, пам’ятка) окремими положеннями нормативних актів
ІII. Достатній
7
Учень/учениця   самостійно відтворює окрему частину  теми, застосовуючи мінімальну юридичну термінологію,  дати визначення  понять, аналізує зміст правових документів за простим планом, розв’язує елементарні  юридичні задачі   за допомогою вчителя, знаходить окремі правові  норми в тексті нормативних актів

8
Учень/учениця  в основному володіє навчальним матеріалом і використовує знання
за аналогією; може зіставляти, узагальнювати,   інформацію за допомогою учителя; складати прості таблиці, схеми, аналізувати положення  нормативно-правового  акту за допомогою вчителя

9
Учень/учениця  оперує вивченим матеріалом на рівні теми, може самостійно його відтворювати, аналізувати положення нормативно-правових актів,  підтверджувати одним — двома аргументами висловлене ним судження щодо правового явища; самостійно розв’язувати юридичні задачі середнього рівня складності

IV. Високий
10
Учень/учениця  вільно викладає правові питання, застосовуючи необхідну юридичну термінологію; вирішувати за допомогою вчителя тестові завдання вищого рівня; самостійно складати таблиці,  структурно-логічні схеми з правових питань, аналізувати правові ситуації, дати відгук (рецензію) на відповідь іншого учня

11
Учень/учениця  володіє глибокими  знаннями, може  вільно висловлювати  власні судження та аргументує їх, самостійно користується окремими джерелами права; може підготувати повідомлення з юридичної тематики;  самостійно вирішує тестові  завдання вищого рівня та певні правові ситуації, може використовувати інформацію з додаткової літератури (використання додаткової літератури не є обов’язковою вимогою) 

12
Учень/учениця ґрунтовно викладає правові питання,  висловлює власну позицію і переконливо її аргументує; самостійно знаходить, оцінює та використовує джерела юридичної інформації, зокрема наочні, вміє узагальнити вивчений матеріал, використовує набуті знання і вміння в практичній урочній діяльності (участь в дискусіях, засіданнях «круглих столів» тощо); може самостійно вирішувати   юридичні задачі, застосовуючи правові знання

 Зміст програми
         Зміст курсу є доступним для учнів 9 класу й розрахований на засвоєння його кожною дитиною. Зрозуміло, що правові знання дев’ятикласників не можуть і не повинні бути систематичними і залишаються на рівні елементарних правових уявлень та основних понять. Так само і розвиток умінь учнів знаходиться на початковому рівні їх формування. Основним завданням учителя є надати цим знанням і умінням практичної спрямованості, побачити їх відбиток у позитивних проявах  правомірної поведінки учнів та їх оцінних судженнях і оцінках.

Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Вступ (1 година)
 Мета, завдання, особливості курсу.  Як працювати на уроках курсу. Як користуватись під-ручником
Розповідає про мету, завдання, особливості курсу.
Пояснює як працювати на уроках курсу.
Висловлює власні очікування щодо вивчення курсу
Розділ 1. Правила і закони у суспільстві та твоєму житті (7 годин)
Що таке правила та як вони виникають. Які правила існують у суспільстві. У чому призначення правил
Пояснює  що таке правила, розповідає як і чому у суспільстві виникають правила.
Наводить приклади різноманітних правил та сфер суспільного життя, де вони діють.
Висловлює власне ставлення до правил спів-життя людей та їх дотримання
Що таке право. Норми права та галузі права. Які суспільні відно-сини називають правовими
Розтлумачує поняття «право».
Пояснює що таке галузь права та норма права.
Наводить приклади правових норм та розрізняє їх види.
Характеризує правові відносини та наводить приклади правових ситуацій.
Висловлює власну оцінку ролі права в житті людей
Що таке закон. Як приймаються закони. Підзаконні акти та їх значення для життя громади. Як і де знайти правовий документ
Називає ознаки закону та описує процедуру прийняття закону.
Розрізняє закон і підзаконний акт.
Аналізує ситуацію, що регулюється підзаконним актом, пояснюючи його застосування.
Висловлює судження щодо необхідності й важ-ливості дотримання приписів законів
Яка поведінка є правомірною. Що таке правопорушення та юри-дична відповідальність. Коли і як особа відповідає за право-порушення
(можливо 2 години)
Пояснює що таке правопорушення, описує його  ознаки, розрізняє види правопорушень, наво-дить приклади правопорушень.
Розтлумачує поняття «юридична відповідаль-ність», називає види юридичної відповідально-сті.
Наводить приклади обставин, що звільняють від юридичної відповідальності.
Аналізує правові ситуації щодо правопорушень.
Оцінює вчинки та поведінку учасників ситуацій
з точки зору її правомірності
Що таке конституція. Як Конс-титуція врегульовує життя гро-мадян України
Пояснює що таке конституція, характеризує Конституцію України як основний закон дер-жави,  розтлумачує зміст її окремих  положень.
Називає органи законодавчої, виконавчої та судової влади в Україні, описує їх окремі повноваження.
Висловлює судження та обґрунтовує значення конституції
Узагальнення (1 година)
Розділ 2. Ти — людина, значить маєш права (5 годин)
Що таке права і свободи людини. Загальна декларація прав людини. Види прав і свобод людини. Конвенція ООН про права дитини. Як захищаються права і свободи  людини в Україні й світі
Розтлумачує поняття «права і свободи люди-ни», описує види прав і свобод людини і наво-дить приклади.
Називає міжнародні документи з прав людини і прав дитини.
Пояснює чому права дитини виділені в окрему категорію прав.
Аналізує зміст окремих статей Загальної декла-рації прав людини, Конвенції ООН про права дитини.
Пояснює які органи й організації покликані захищати права і свободи людини.
Аналізує правові ситуації, використовуючи окремі положення міжнародних документів з прав людини.
Висловлює власні судження про значення захисту прав людини і громадянина в Україні
Що означає бути громадянином держави.  Як набути громадянства Україні. Як визначається громадянство дітей. За яких підстав припиняється громадянство України
Розтлумачує поняття «громадянство» і роз-різняє статус громадянина, іноземця, особи без громадянства.
Називає підстави набуття й припинення гро-мадянства України.
Розв’язує правові ситуації щодо набуття грома-дянства дітьми.
Оцінює важливість та правове значення юри-дичного зв’язку особи та держави
Конституційні права і свободи людини і громадянина. Як реа-лізувати  та захистити  права і свободи. Які основні обов’язки закріплює Конституція України
Називає основні права і свободи людини та громадянина.
Коментує окремі статті ІІ розділу Конституції України, пояснюючи юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина.
Описує конституційні обов’язки громадян України.
Аналізує правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних прав та свобод людини і громадянина.
Оцінює необхідність реалізації громадянином конституційних прав і свобод і виконання обо-в’язків
Право на освіту в Україні. Які середні навчальні заклади існують в Україні. Якими є права та обо-в’язки учнів, вчителів і батьків у навчальному процесі
Пояснює юридичний зміст права на освіту в Україні та висловлює судження щодо його важливості для людини.
Наводить приклади навчальних закладів, в яких можна здобути середню освіту і розповідає про їх відмінності.
Називає учасників навчально-виховного про-цесу і описує, використовуючи положення нор-мативних актів, їх окремі права та обов’язки.
Моделює та розв’язує правові ситуації, пов’-язані з правами і обов’язками учасників нав-чально-виховного процесу.
Висловлює власні оцінки взаємовідносин і пове-дінки учасників навчально-виховного процесу в життєвих ситуаціях
Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави. Що таке самоврядування. Громад-ські об’єднання та дитячі орга-нізації. Демократія у шкільному житті
Пояснює поняття «демократія» і розповідає про форми участі громадян у житті демократичної держави.
Розтлумачує поняття самоврядування, оцінює важливість участі громадян у вирішенні загаль-нодержавних питань та питань місцевого зна-чення.
Наводить приклади дитячих і громадських орга-нізацій в Україні і розповідає про їх діяльність.
Досліджує демократичні процеси у житті нав-чального закладу, функціонування органів уч-нівського самоврядування, моделює демократичні процедури прийняття колективних рішень.
Формулює власну позицію щодо  громадянської активності особи
Узагальнення (1 година)
Розділ 3. Ти і цивільно-правові відносини (5 годин)
Що таке право власності. Як людина стає власником. Як реа-лізувати право власності. Якими правами наділені неповнолітні власники
Пояснює юридичний зміст права власності і характеризує підстави набуття права власності, ілюструє їх прикладами.
Розрізняє форми власності, наводить приклади права володіння, користування, розпорядження майном.
Розповідає  як дитина стає власником і як вона може розпорядитися належним їй майном.
Аналізує правові ситуації на підставі окремих положень цивільного законодавства.
Оцінює важливість для людини бути власником
Які договори є цивільно-правовими. Як укласти договір. Які договори можуть укладати неповнолітні
Пояснює що таке договір, називає види ци-вільно-правових договорів, наводить приклади.
Розповідає  хто і як укладає договори.
Аналізує зразок типового договору щодо його предмету, сторін та змісту.
Моделює процедуру укладання договору та роз-в’язує ситуації, що можуть виникнути при укладанні договорів неповнолітніми особами.
Висловлює власне ставлення до важливості 
дотримання умов цивільно-правових договорів
Як захистити особисті немайнові та майнові права. Цивільно-правова відповідальність мало-літніх та неповнолітніх осіб
Розрізняє особисті немайнові і майнові права та наводить приклади.
Називає підстави цивільно-правової відпові-дальності.
Складає за зразком позовну заяву і моделює процедуру захисту цивільних прав у суді.
Аналізує правові ситуації щодо цивільної від-повідальності малолітніх та неповнолітніх осіб.
Висловлює оцінки вчинків і поведінки непов-нолітніх, пов’язані з цивільно-правовою відпо-відальністю
Хто такі спадкодавець і спадкоємець. Що таке заповіт. Як скласти заповіт. Як успадкувати майно
Пояснює хто такі спадкодавець і спадкоємець, що таке заповіт і називає умови його дійсності.
Описує порядок спадкування за законом, розповідає про порядок отримання спадщини.
Аналізує правові ситуації, що регулюються нормами спадкового права
Хто такі споживачі, продавці, ви-робники, виконавці. Які права спо-живачів закріплені законодавством України. Як захистити права споживачів. Які організації та установи допомагають споживачам у захисті їхніх прав
(можливо 2 години)
Розповідає хто такі споживачі, продавці, ви-робники,  виконавці.
Називає нормативні акти, коментує положення, що закріплюють права споживачів.
Наводить приклади порушення прав споживача з власного життя чи життя членів родини.
Моделює ситуації придбання товару, замовляння послуг чи робіт.
Описує порядок дій споживача щодо захисту порушених прав, складає за зразком скаргу (претензію) щодо порушених прав споживача.
Пропонує варіанти розв’язання  ситуацій пору-шення прав споживачів
Розділ 4. Закони в житті твоєї сім’ї (3 години)
Що таке сім’я і шлюб. Як укласти шлюб. Чи можуть неповнолітні укласти шлюб. Які особисті немайнові та майнові права і обов’язки  мають подружжя
Розтлумачує поняття «сім’я» і «шлюб», обґрунтовує важливість права людини на створення сімї.
Пояснює, використовуючи положення статей Сімейного кодексу України, умови укладання шлюбу, зокрема порядок укладання шлюбу неповнолітньою особою.
Називає окремі особисті немайнові права і обов’язки подружжя і характеризує їх на конкретних прикладах.
Аналізує правові ситуації і пропонує шляхи їх розв’язання на підставі норм сімейного права.
Висловлює власні думки щодо створення сім’ї
Взаємні права та обов’язки батьків і дітей. Особисті немайнові права дітей. Права батьків і дітей на майно, право на утримання
Пояснює чому права та обов’язки батьків і дітей є взаємними, наводить приклади окремих прав батьків і дітей.
Описує обов’язок матері, батька утримувати дитину та обов’язок повнолітніх дітей утри-мувати батьків.
Моделює та розв’язує правові ситуації, пов’-язані з правами і обов’язками батьків і дітей.
Висловлює власне ставлення до взаємних прав і обов’язків батьків і дітей
Як  держава захищає права дитини в сім’ї. Що таке опіка, піклування, усиновлення
Називає державні органи та установи, що опікуються правами дитини.
Оцінює ситуації порушення прав дитини в сімї.
Розповідає про підстави і процедуру поз-бавлення батьківських прав.
Розрізняє усиновлення та опіку і піклування.
Моделює та розв’язує правові ситуації.
Висловлює судження щодо важливості і зна-чення виховання дитини в сімї
Розділ 5. Твої права у трудових відносинах (3 години)
Право на працю в Україні. Як законодавство регулює трудові відносини. Роботодавці та праців-ники на ринку праці. Як знайти роботу. Право та підприємницька діяльність
Пояснює, використовуючи положення Конс-титуції України, юридичний зміст права на працю і наводить приклади відносин, що регу-люються нормами трудового права.
Називає основні причини безробіття в Україні, описує шляхи пошуку роботи та оцінює їх ефективність.
Складає за зразком резюме для працевлаш-тування.
Пояснює що таке підприємницька діяльність та наводить приклади її основних організаційно-правових форм, моделює процедуру реєстрації підприємницької діяльності.
Формулює власну позицію щодо важливості права людини на працю
Як укласти і розірвати трудовий договір. Що записується в трудову книжку. Що таке заробітна плата
Пояснює що таке трудовий договір, називає йо-го сторони. Розповідає про процедуру співбе-сіди щодо працевлаштування і порядок при-йому на роботу.
Називає основні права і обов’язки роботодавця і працівника.
Описує порядок розірвання трудового договору. Складає за зразком заяву про прийом на роботу,  заяву про звільнення з роботи за власним бажанням.
Пропонує шляхи розв’язання правових ситуацій, пов’язаних із працевлаштуванням
Де можуть працювати підлітки. Як законодавство регулює працю неповнолітніх. Як закон захищає неповнолітніх від експлуатації
Описує, використовуючи положення трудового законодавства, права неповнолітніх у трудових відносинах.
Характеризує особливості робочого часу та часу відпочинку неповнолітніх.
Досліджує стан дитячої праці в Україні. Пропонує шляхи розв’язання правових ситуацій, пов’язаних із пошуком роботи і працевлаштуванням неповнолітніх.
Оцінює проблеми пошуку роботи та працев-лаштування  неповнолітніх
Узагальнення (1 година)
Розділ 6. Твої орієнтири в адміністративному та кримінальному праві (6 годин)
Які відносини регулює адмі-ністративне і кримінальне право. Які правопорушення називають адміністративними. За які адмі-ністративні проступки відпові-дають  неповнолітні
Називає відносини, врегульовані адміністра-тивним  і  кримінальним правом.
Розрізняє адміністративний проступок і злочин, наводить приклади.
Називає органи, що розглядають справи про адміністративні проступки.
Описує адміністративні стягнення, що засто-совуються до неповнолітніх.
Аналізує і розв’язує правові ситуації щодо адмі-ністративних правопорушень неповнолітніх.
Висловлює власне ставлення до найпоши-реніших адміністративних правопорушень неповнолітніх
Що таке злочин. Ознаки та види злочинів. Склад злочину. Наслідки злочину для особи та суспільства. Як не стати жертвою злочину
(можливо  2 години)
Характеризує ознаки злочину, описує елементи складу злочину, називає види злочинів, наводить приклади.
Аналізує правові ситуації і пропонує шляхи їх розв’язання, використовуючи окремі статті Кримінального кодексу України.
Моделює варіанти поведінки в ситуаціях загрози стати жертвою злочину.
Оцінює наслідки злочину для конкретної особи, оточуючих і суспільства в цілому
Що таке кримінальна відповідальність і кримінальне покарання. Які покарання передбачені Кримінальним кодексом України. Особливості кримінальної відпо-відальності неповнолітніх
Розтлумачує поняття «кримінальна відпові-дальність» і називає її підстави, пояснює що таке покарання.
Називає види покарань, що застосовуються до неповнолітньої особи, яка вчинила злочин, розповідає про особливості кримінальної від-повідальності неповнолітніх
Оцінює причини підліткової злочинності в Україні.
Висловлює власне ставлення до злочинів
Правоохоронні органи в Україні. Міліція і неповнолітні. Як звернутися до міліції. Які права має неповнолітня особа при затри-манні, арешті, допиті
Пояснює які органи держави називають право-охоронними і наводить приклади.
Описує основні завдання, права і обов’язки міліції.
Складає за зразком заяву до відділку міліції.
Характеризує права неповнолітніх осіб при затриманні, арешті, допиті.
Моделює і розв’язує правові ситуації.
Формулює власну позицію щодо поведінки в ситуації взаємодії з правоохоронними органами
Коли порушується кримінальна справа. Як проводиться досудове слідство. Як проходить розгляд кримінальних справ у суді. Права та обов’язки учасників кримі-нального процесу
Називає основні етапи розгляду кримінальної справи.
Характеризує учасників кримінального про-цесу.
Розповідає про права і обов’язки потерпілого і підсудного.
Розтлумачує принцип презумпції невинува-тості та оцінює його значення.
Пояснює процедуру судового розгляду крим-інальної справи.
Висловлює власну оцінку важливості права людини на захист у суді
Розділ 7. Твоя подорож у світ юридичних професій (1 година)
Які юридичні професії існують. Де  здобути юридичну освіту. Хто такі слідчий і прокурор. Як стати адвокатом, суддею, нотаріусом. Коли і як ми звертаємося до правника
Описує окремі юридичні професії.
Характеризує основні повноваження слідчого, прокурора та представників інших юридичних професій.
Описує основні вимоги до осіб, які бажають працювати за юридичним фахом.
Називає навчальні заклади, що надають юридичну освіту.
Аналізує і розв’язує ситуації, в яких особа звертається по юридичну допомогу.
Висловлює судження щодо причин популярності юридичних професій у світі
Узагальнення (1 година)
Резерв  (1 година)

Особливості організації навчально-виховного процесу
при викладанні курсу
Практичний курс правознавства як шкільний предмет передбачає певні особливості організації навчально-виховного процесу насамперед обов’язкове систематичне (на кожному уроці) використання інтерактивних методів навчання: мозкового штурму, дискусії, взаємонавчання в малих групах, парах, імітації спрощених судових слухань, ажурної пилки, рольових ігор тощо. Безумовно актуальними є також активні методи: бесіда, тестування, моде-лювання та розв’язування ситуацій, виконання творчих пізнавальних завдань, аналіз публіцистичних і художніх текстів, цікавих фактів з історії та сьогодення. Передбачається вихід за межі уроку шляхом реалізації проектної діяльності в індивідуально-груповій формі, екскурсій, участі в шкільному самоврядуванні, самооцінці школи, соціологічних дослідженнях і т.п.
У контексті інтерактивного навчання правові знання, уміння, ставлення учнів  набувають іншої форми, ніж у традиційному. З одного боку, вони є певною інформацією про навколишній світ, яку учень отримує не у вигляді вже готової системи від педагога, а в процесі власної активності. З іншого боку, учень у процесі взаємодії на уроці з іншими учнями та вчителем опановує системою  апробованих способів діяльності стосовно себе, соціуму, світу вза-галі, засвоює різні механізми пошуку та застосування знань, має можливість безпосередньо під час навчання апробувати нові моделі поведінки і діяльності. Тому зміст освіти, опрацьований учнем таким чином, є одночасно й істру-ментом для його самовдосконалення і розвитку як інтелектуального, так і особистісного.
Пізнавальна діяльність учнів на уроках з курсу правознавства має включати: пошук, первинний аналіз і застосування правової інформації; аналіз окремих положень нормативних правових актів; груповий і індивідуальний аналіз правових ситуацій; формулювання і аргументацію учнем власної точки зору з посиланням на норми права; застосування набутих знань для визначення відповідного закону способу поведінки і порядку дій в конкретних ситуаціях, визначення процедури звернення до відповідних органів й установ по кваліфіковану юридичну допомогу.
Програма не містить великого обсягу матеріалу, залишаючи вчителеві час для використання різноманітних методів і високої активності кожного учня. Це має бути передбачено і при складанні навчально-методичного комплексу до курсу.
Оцінка навчальних досягнень учнів
Як випливає з попередніх розділів навчальної програми, об'єктом оціню-вання в даному практичному курсі є не тільки правові знання і уміння, але й загальна навчальна компетентність учня, наприклад, уміння представити свою думку усно і письмово в різних формах, розв’язувати проблеми та ін., соціальна й комунікативна компетентність, що проявляються у різноманітних способах комунікації і взаємодії учнів між собою, з вчителем, з іншими дорослими. 
Такі освітні цілі, індивідуальні відмінності засвоєння матеріалу учнями, конструювання ними знань на основі особистого досвіду, активний характер процесу навчання обумовлюють необхідність розробки і використовування відповідних методів і інструментарію оцінювання.
Видається, що оцінювання процесу та результатів навчання практичного курсу правознавства вимагає використання як традиційних методів (усне опитування, тестування), так і альтернативних (так зване оцінювання «участі в діяльності», самооцінювання, взаємооцінювання) в різних комбінаціях. Вибір методів оцінювання повинен здійснюватися з урахуванням характеру об'єктів оцінювання: оцінюватися можуть як усні відповіді і письмові роботи, завдання на виявлення операційних умінь, моделювання життєвих ситуацій, так і участь учнів у дискусіях, рольових іграх, підготовка виставки, збір матеріалу з певної тематики (портфоліо), написання твору (есе), підготовка проекту і виконання його і т.п. Важливою є розробка вчителем з урахуванням цілей навчання чітких, ясних і відомих учням критеріїв, відповідно до яких виставляється оцінка.
Підготовка вчителів до викладання курсу та оволодіння інтерактивними методами має передбачати можливість проходження ними тренінгового навчання зі змісту курсу.
 Програма підготовлена авторським колективом у складі:
Пометун Олена Іванівна — зав. лабораторії суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки АПН України, доктор педагогічних наук
Ремех Тетяна Олексіївна — аспірантка лабораторії суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки АПН України, вчитель правознавства Києво-Печерського ліцею № 171  «Лідер», вчитель-методист


Немає коментарів:

Дописати коментар