ПРАВОЗНАВСТВО 9 КЛАС

ТЕМА. Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави
МЕТА:  ознайомити учнів з формами народовладдя, розкрити суть поняття «демократія», допомогти дітям з’ясувати роль самоврядування, а також громадських організацій в житті українського суспільства,закріплювати вміння працювати в групі, сприяти формуванню в учнів активної громадянської позиції.
Основні поняття: демократія, вибори, референдум, самоврядування, громадська організація, політична партія.
Обладнання: підручник ( В.Л.Сутковий, Т.М.Філіпенко «Правознавство. Практичний курс»), картки для роботи в групах, комп’ютерна презентація. 
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
-         Пояснювати поняття «демократія» і розповідати про форми участі громадян у житті держави;
-         Тлумачити поняття «самоврядування»;
-         Наводити приклади дитячих і громадських організацій в Україні і розповідати про їхню діяльність;
-         Висловлювати власну думку щодо ролі демократичних процесів у житті суспільства.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку.
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
1.     Поняття та елементи системи права і системи законодавства.
2.     Правова норма та її структура.
3.     Види правових сімей.
V.  Узагальнення та систематизація знань
VІ. Домашнє завдання
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 1)
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про те, як громадяни беруть участь у житті держави. Ми з Вами розглянемо тему, яка є дуже важливою для подальшої реалізації ваших прав та свобод.  На уроці ми  маємо обговорити питання демократії в житті українського суспільства, з’ясувати, якими є форми народовладдя, яким чином здійснюється народовладдя в Україні, з’ясувати, що таке вибори і референдум, визначити роль громадських організацій та самоврядування в житті кожного громадянина.
Після уроку ви зможете: (слайд 2)
-         Пояснювати поняття «демократія» і розповідати про форми участі громадян у житті держави;
-         Тлумачити поняття «самоврядування»;
-         Наводити приклади дитячих і громадських організацій в Україні і розповідати про їхню діяльність;
-         Висловлювати власну думку щодо ролі демократичних процесів у житті суспільства.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1.     Вправа «Для чого це нам потрібно в житті?»
Отже, тема нашого уроку безпосередньо пов’язана з нашою роллю   громадянина України.
2.     Епіграф уроку  «Демократія пропонує правити кожному з нас, інакше кажучи, всі ми маємо владу втручатися в суспільні справи» (іспанський філософ Х.Ортега-і-Гассет)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (слайд 3)
1.     Інформація учителя
Конституція України визначає, що єдиним джерелом влади  в Україні є народ.  Народовладдя є фундаментальним принципом демократії. Це означає, що саме народ приймає найважливіші рішення в житті держави, тільки народ може довірити своїм обранцям  здійснювати владу. 
Поняття «демократія» в світі має довгу історію. (слайд 4)   Вперше це поняття зустрічаємо в Давніх Афінах.  Найбільше про афінську демократію відомо за часів стратега Перикла. Його правління вважається «золотим віком».
Демократичною була і Запорозька Січ – козацька республіка.
         Конституція України визначає дві форми народовладдя – безпосередня (пряма) та представницька демократія. (слайд 5)    Форма прямого народовладдя – це безпосередня участь народу у прийнятті важливих рішень державного життя, здійснюється  через вибори, референдум, загальні збори громадян тощо. Представницька демократія – це спосіб вираження та утвердження волі громадян через обраних ними своїх представників до органів влади. Органи державної влади працюють від імені народу і підпорядковуються його волі.
         Пріоритетною формою   визнається пряма демократія. (слайд 6)
2. Робота в групах.
А) На підставі аналізу статей Конституції України порівняйте поняття «вибори» та «референдум». Презентація результатів роботи груп.
Б) Аналіз ситуацій «Чи буде призначено референдум?»
- За рішенням Верховної Ради України, якщо за проголосувало 300 народних депутатів;
- референдум,  на який виноситься питання погодження бюджету на наступний рік;
-  за рішенням Конституційного Суду України;
- за народною ініціативою, якщо зібрано 2 млн. підписів у 18 областях по 110 тис. у кожній.
3.  Інформація учителя (слайд 7)
Важливим елементом діяльності держави та суспільства є самоврядування. Про самоврядування йдеться тоді, коли люди самі забезпечують управління своїми справами, коли відсутнє стороннє втручання. Самоврядування в Україні діє в селах, селищах, містах -  у них створюються органи місцевого самоврядування – ради.
Основними  функціями  місцевого самоврядування є: (слайд 8)
Ø Залучення населення до участі у вирішенні питань місцевого та загальнодержавного значення;
Ø Володіння, використання та управління комунальною власністю;
Ø Забезпечення комплексного соціально-економічного та культурного розвитку відповідної території;
Ø Надання соціальних послуг населенню;
Ø Забезпечення законності, громадської безпеки, правопорядку та інші.
4.Робота в групах
         Розгляньте статті з місцевих газет, у яких відображаються проблеми нашого району, нашого населеного пункту. Виділіть 4-5 проблем, які є, на вашу думку, найбільш актуальними. Знайдіть шляхи вирішення даної проблеми: за допомогою держави чи зусиллями громади.
5.Робота з підручником
Опрацювати матеріал на стор. 82. (слайд 9)
6. Вправа «Шпаргалка»
Текст для кожної групи різний.
1 група.   Об’єднання  громадян – це  ___________ громадське формування, створене на основі ___________  ___________ для спільної реалізації громадянами своїх ______________ і ____________ .
2 група.   Громадяни України мають право на _______________ об’єднання у політичні __________ та ______________ організації для здійснення захисту своїх _________ і _____________ .
3 група. Громадська організація – це об’єднання ____________ для задоволення та ___________ своїх законних соціальних, економічних, творчих, національно-культурних, _________ та інших __________ інтересів.
4 група. Дитячі громадські __________ - це об’єднання громадян віком від _____ до _____ років, метою яких є здійснення діяльності, спрямованої на реалізацію та ___________ своїх __________ і ____________, творчих здібностей, задоволення власних ___________ та ____________ становлення як повноправних членів ____________ .
ІV. Підсумок уроку
1.     Рефлексія (слайд 10)
Продовжте речення:
На уроці я дізнався …
На уроці я зрозумів …
На уроці я навчився…

Я хочу більше дізнатися … 

ТЕМА. Право на освіту в Україні.
МЕТА: ознайомити учнів з юридичним змістом  права на освіту, з правами та обов’язками учасників навчально-виховного процесу, закріплювати навички роботи з нормативно-правовими актами, розвивати в учнів соціальну компетентність, виховувати відповідальне ставлення до навчання.
Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:
Ø розповідати про закони, що регулюють освіту в Україні;
Ø називати учасників навчально-виховного процесу, описувати їхні права та обов’язки;
Ø сформувати власне ставлення до значення освіти для себе і для нашої держави;
Ø висловлювати аргументовану думку щодо права на освіту.
Основні поняття теми: загальноосвітній навчальний заклад, навчальний процес.
Обладнання: підручник, Конституція України, картки для роботи груп.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.     Бесіда
-         Яку людину ви можете назвати освіченою?
-         Який рівень освіти ви вважаєте для себе достатнім? Відповідь аргументуйте.
-         Як ви вважаєте, освіта – це право чи обов’язок?
2. Вступне слово учителя.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.     Інформація учителя.
Освіта – це окрема сфера відносин у суспільстві, що регулюються спеціальними нормативними актами: статтями Конституції України, Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Статутом школи тощо.
     Закони закріплюють основні принципи освіти в Україні:
-         доступність для кожного громадянина всіх форм і типів освіти;
-         незалежність школи та освіти в цілому від політичних партій та релігійних організацій;
-         гуманізм і демократизм освіти;
-         непереривність і різноманітність освіти.
2.     Робота з документами
Учні мають опрацювати статтю 53 Конституції України.
3.     Метод «ПРЕС»
Що означає поняття «обов’язковість освіти»? Свою думку аргументуйте.
4.     Робота з підручниками.
Типи загальноосвітніх навчальних закладів. (стор. 74)
5.     Працюємо з поняттями
Загальноосвітній навчальний заклад – установа, що забезпечує реалізацію права громадян на загальну середню освіту.
Навчальний процес – це спільна діяльність учителів, дітей, батьків та інших осіб по створенню умов та забезпеченню необхідного суспільству рівня освітніх знань, компетентностей та вихованості.
6.     Робота в групах. Права та обов’язки учасників навчального процесу.
1 група – права та обов’язки учнів;
2 група – права  та обов’язки учителів;
3 група – права  та обов’язки батьків.
ІV. Узагальнення та систематизація знань
1.     Метод «Мікрофон»
Які права ви б хотіли мати у школі?
2.     Аналіз ситуації
Марійка живе в невеличкому селищі. Їй 15 років, вона закінчила 9 класів. Марійка має трирічну сестру Настю та двох братиків-близнюків, яким виповнився 1 рік. Батько дівчинки працює водієм, а мама – на фермі.
         Батьки Марійки вирішили, що дочка не відвідуватиме 10 клас, а буде доглядати братиків та сестричку та поратися по хаті. Класному керівникові батьки повідомили, що хисту, особливих здібностей, бажання вчитися у Марійки не має, а здобути освіту можна у будь-якому віці, якщо дочка цього забажає. Марійка не сумує за однокласниками, школою та вчителями, з якими досить часто конфліктувала у минулому навчальному році. Вдома потрібні няня та робочі руки, хоча хатня робота теж не дуже до вподоби Марійці, а ось братиків і сестричку вона дуже любить і добре їх доглядає.
Проаналізуйте ситуацію та дайте відповіді на запитання:
-         Чи згодні ви з думкою та діями батьків Марійки? Чому?
-         Чи повинна Марійка відвідувати школу? Чому?
-         Які способи вирішення ситуації ви можете запропонувати?
V. Підсумок уроку.
VІ. Інформація про домашнє завдання
Уявіть себе через 10-15 років. Пофантазуйте, яку освіту ви дістали, за якою спеціальністю працюєте, чи вплинула здобута освіта на вашу кар’єру та добробут.






Тема.   Як успадкувати майно та розпорядитися ним?
Мета:   ознайомити учнів з основами спадкового права, процедурою  оформлення заповіту; розвивати вміння аналізувати юридичні ситуації відповідно до законодавства України; розвивати навички дискусії, вміння висловлювати та відстоювати власну думку; виховувати повагу до вимог закону.
 Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:
·        Визначати і пояснювати основні поняття теми;
·        Розрізняти способи спадкування за законом та за заповітом і наводити відповідні приклади;
·        Називати умови дійсності заповіту;
·        Розв’язувати ситуації щодо спадкового права, спираючись на положення законодавства.
Обладнання:  підручники В.Л.Сутковий, Т.М.Філіпенко «Правознавство» (практичний курс), комп’ютер, презентація уроку, картки для роботи у парах, витяг з Цивільного кодексу України.
Основні поняття теми:  спадкове право, спадкування, спадкодавець, спадкоємець, спадщина, місце та час відкриття спадщини, заповіт, обов’язкова частка спадщини.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
III.
Мотивація навчальної діяльності.
IV. Повідомлення теми і очікуваних результатів уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття та порядок спадкування.
2.
Усунення від права спадкування.
 3.  Спадкування за заповітом.
 4.  Спадкування за законом.
 5.  Прийняття спадщини.
VІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
VІІ. Підсумки уроку.
VIІІ. Домашнє завдання.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
1.     Термінологічна розминка.
Правоздатність, дієздатність, право власності, право володіння, право користування, право розпорядження, громадянин, фізична особа, юридична особа, договір, правочин, оферта, акцепт.
2.     Робота в парах. Заповніть таблицю, класифікуючи договори (пара отримує один вид договору).
За змістом
Купівля-продаж
Найму
Міни (бартеру)
Довічне утримання
Дарування
Позичка
Форма







Строк







Платність







Момент виникнення






Кількість сторін







ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.     Проблемне питання уроку.
Розгляньте ситуацію та дайте відповідь на питання.
Після смерті громадянина А. залишилось його майно на суму 35 тис. гривень, автомобіль та квартира. Він мав сина та доньку, був одружений, мав молодшого брата. Разом з ним мешкала його мати, яку він утримував. Як, на вашу думку, має бути розподілене майно громадянина А.?
2.     Цікаве законодавство.
          Найдовший у світі заповіт залишила після себе американська   
   домогосподарка Фредеріка Кук у 1925 р. Він складався із 95 940 слів.
         Найкоротшим заповітом уважають останню волю німця Карла Тауша. 
  19 червня 1967 року він написав у присутності нотаріуса всього два слова:
 «Все - дружині».
       В Ірані та Бельгії заборонено заповідати своє майно собаці чи кішці.   Однак в інших державах такі заповіти можливі.
ІV. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку (слайд 1-3)
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Словникова робота. (слайд 4)
Спадкове право – це сукупність цивільно-правових норм, що встановлюють порядок переходу прав і обов'язків від померлої особи за правом спадкування.
Спадкування – це перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, що померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).
2. Інформація вчителя. (слайд 5-8)
3. Первинна перевірка знань.
А)  Бесіда.
-         Чи можуть юридичні особи залишати після себе майно у спадок?
-         Чи буває спадкування між живими?
- Чому закон, на вашу думку, визначає групу осіб, які не мають права на спадщину. Чиї  інтереси захищаються у даному разі?
Б) Вправа «Виконаємо разом».
Визначте, чи будуть перешкодою для відкриття спадщини: борги, які не сплатив спадкодавець, не встановлений час її відкриття, невстановлене місце відкриття спадщини, відмова спадкоємців прийняти спадщину, відсутність заповіту спадкодавця.
4. Опрацювання матеріалу на слайдах. (слайди 9-11)
5.     Робота в парах. Пари отримують картки із завданням.
          Вкажіть, які фактори впливають на визнання заповіту недійсним: вік спадкоємця, час складання заповіту, форма заповіту, дієздатність спадкодавця.
6.                 Інформація учителя. (слайд 12)
7.                 Опрацювання положень закону. (підручник стор. 116).
VІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів
1.     Аналіз правових ситуацій. (слайд 13)
     У громадянина Каштанова є дружина, її донька від першого шлюбу, яку Каштанов усиновив, син, мати, сестра. На скільки долів буде поділено його майно після смерті при відсутності заповіту? Як буде вирішено долю майна?
      Іваненко проживав разом з дружиною, донькою та сином. Син не одружений, а донька одружена і в неї 3 дітей. Після смерті Іваненко не залишив заповіту. Як буде вирішено долю майна?
        Громадянин Сидорук заповів усе своє майно громадській організації. Його дружина (39 років, працює лікарем), син (20 років, приватний підприємець), дочка (14 років) у заповіті не вказані. Чи має хтось із перелічених право на частку у спадщині?
2.     Вправа «Доповніть речення» (слайд 14)
Перехід прав та обов’язків від фізичної особи, яка померла до інших осіб – це …  
 Спадкодавцями можуть бути тільки…
   До складу спадщини входять як права, так і …
День смерті спадкодавця – це…
Особисте розпорядження особи на випадок смерті - …
  За формою заповіт має бути …
Особисті майнові права не входять до …
3.     Проблемне питання уроку (слайд 15).
VІІ. Підсумки уроку.
     1. Рефлексія.
-         Сьогодні на уроці я зрозумів (зрозуміла), що …
2.Учитель підкреслює моральний бік питання про спадкоємство, зазначає, що складання заповіту не є традиційним для громадян України, його наявність дозволяє запобігти багатьом проблемам та негараздам.
3. Оцінювання роботи учнів на уроці.

VIІІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати текст підручника § 16.
2. Підготувати відповіді на запитання і завдання до вказаного параграфа.


















Немає коментарів:

Дописати коментар