ПРАВОЗНАВСТВО 10 КЛАС

ТЕМА.  Екологічне право
МЕТА: сформувати в учнів уявлення про екологічне право України, його зв'язок з іншими галузями права, ознайомити з правами  та обовязками громадян у галузі екологічного права, пояснювати, коли настає відповідальність за екологічні правопорушення; розвивати інформаційну, соціальну та  комунікативну компетентності; виховувати відповідальне ставлення до природи, природних ресурсів та їх використання.
Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:
-         розповідати, які правовідносини регулює екологічне право;
-         пояснювати, якими є екологічні права та обов’язки громадян України;
-         аналізувати ситуації,  визначаючи екологічні правопорушення;
-         висловлювати власне ставлення до екологічних проблем та їх правового врегулювання.
Основні поняття: екологічне право, загальне та спеціальне природокористування, Червона книга України.
Обладнання: підручник, таблиця «Класифікація права природокористування»,
Попередня робота: підготовка учнем презентації «Червона книга України»
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Бесіда
-         чи доводиться вам користуватися тим, що дає природа?
-         які екологічні проблеми вам відомі?
ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань
1.     Метод «Мікрофон»
Прочитайте наведені дані та висловіть свою точку зору.
Щорічно 300 морських черепах із кожної тисячі гинуть через пластикове сміття, що плаває у морі, кожні 4 із 100 тюленів гинуть із тієї самої причини. Дуже забруднене є Чорне море, річку Дунай називають «стічною канавою Європи».
Як впливає на довкілля господарська діяльність людини? Що треба робити, щоб запобігти погіршенню ситуації?
2.     Вступне слово учителя
 Сучасна епоха – це епоха бурхливого розвитку науки і техніки,  неконтрольованого зростання населення Землі, поступової деградації природного середовища під впливом негативних антропогенних чинників. В сучасних умовах швидкість науково - технічного прогресу на кілька порядків перевищує адаптаційні можливості існуючих живих організмів. Тому надзвичайно загострились багато проблем, а серед них одна з головних – проблема взаємозв’язку  суспільства і природи, людини і навколишнього середовища. Все це призводить до порушення екологічної рівноваги, що складалася протягом тривалого часу і спричинює появу екологічної кризи, небезпечної для людей і довкілля.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Інформація вчителя
         Екологічне право регулює суспільні відносини між окремими фізичними і юридичними особами, групами та об’єднаннями осіб, державними органами з приводу охорони навколишнього середовища. Ці відносини називаються екологічними правовідносинами і поділяються на два види: природоресурсові, що виникають із приводу використання  природних ресурсів (землі, вод, лісів, фауни, повітря) та охоронні, які виникають стосовно охорони приподних ресурсів, охорони життя і здоров’я людини від небезпечного впливу стихійних сил природи та природних явищ.
         Держава, створюючи закони, спрямовані на охорону довкілля, закріпила принципи охорони навколишнього природного середовища:
ü Пріоритетність вимог екологічної безпеки й гарантування екологічно безпечного середовища для життя і здоров’я людей;
ü Збереження багатоманіття і цілісності природних об’єктів і комплексів;
ü Обов’язковість екологічної експертизи;
ü Гласність і демократизм під час прийняття рішень із питань екології;
ü Формування у населення екологічного світогляду;
ü Поєднання заходів стимулювання й відповідальності у справі охорони навколишнього природного середовища.
Екологічне право – це система правових норм, що регулюють суспільні відносини у сфері охорони довкілля і раціонального використання природних ресурсів.
   Ця система норм є комплексною, тобто екологічне право має міжгалузевий характер і охоплює земельне, водне, лісове, гірниче законодавство, відповідні норми кримінального, адміністративного та інших галузей права.
2.Робота в групах
А)Запропонуйте, які права і обов’язки, на вашу думку, можуть мати громадяни України.
Б)Порівняйте свої пропозиції з нормами, закріпленими в законах.
3.Робота з таблицею «Класифікація права природокористування»
1.
Залежно від підстав виникнення права природокористування
·        Право загального природокористування
·        Право спеціального природокористування
2.
Залежно від об’єктів природокористування
·        Право земле-, водо-, надро-, лісокористування;
·        Право користування тваринним, рослинним світом, атмосферним повітрям тощо.
3.
Залежно від строків природокористування
·        Безстрокове (постійне);
·        Строкове (тимчасове): короткострокове (до 5 років);
          довгострокове (понад 5 років).
4.
Залежно від суб’єктів і форм організацій природокористування
·        Право державного, комунального та приватного природокористування
5.
Залежно від способів виникнення природокористування
·        Право первинного природокористування;
·        Право вторинного природокористування;


4. Робота з підручником. Порівняння загального та спеціального природокористування.
5.Робота в парах.
Наведіть приклади загального та спеціального природокористування.
6. Комп’ютерна презентація «Червона книга України». (попередньо підготовлений учень).
7. Метод «Акваріум»
Чи мало місце екологічне правопорушення? Чи настане відповідальність? Якій відповідальності підлягають правопорушники?     
Двоє мисливців, Іван та Петро, на території заповідника застрелили сагайдака, який занесений до Червоної книги України.
На відпочинку 2-річна дівчинка кидала у пісок залишки яблук та груш.
Внаслідок аварії на танкері частина нафти вилилася в море, що спричинило загибель риби.
Василь полював на качок у період, заборонений для їх відстрілу, за допомогою свого мисливського собаки.
VІ. Узагальнення та систематизація знань
1.     Вправа «Репортери»
Учням пропонується уявити себе репортерами і записати на окремому аркуші найбільш цікаве, на їхній погляд, питання по темі уроку. Усі аркуші здаються учителю, який пропонує учням витягнути по черзі аркуші із запитаннями й уявити, що у них беруть інтерв’ю.
VІІ. Підсумок уроку
Рефлексія
-         Сьогодні на уроці я дізнався …
VІІІ. Інформація про домашнє завдання





ТЕМА. Поняття і структура правової системи
МЕТА:  розкрити поняття і структуру правової системи, правової норми, системи права та системи законодавства, ознайомити учнів з видами і основними ознаками правових систем, формувати вміння учнів аналізувати правові норми з точки зору їх структури, виховувати в учнів правову культуру.
Основні поняття: правова система, система права, галузь права, інститут права, норма права, гіпотеза, диспозиція, санкція, система законодавства.
Обладнання: підручник (О.Д.Наровлянський «Правознавство»), таблиця «Методи правового регулювання», картки для роботи в парах, індивідуальні картки.  
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
-         пояснювати основні поняття теми;
-         характеризувати галузі права;
-         аналізувати норми права за їх структурою;
-         порівнювати систему права і систему законодавства;
-         сформувати власне ставлення до ролі права в житті суспільства і кожної людини.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку.
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
1.     Поняття та елементи системи права і системи законодавства.
2.     Правова норма та її структура.
3.     Види правових сімей.
V.  Узагальнення та систематизація знань
VІ. Домашнє завдання
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.     Термінологічна розминка
Поняття: право, соціальні норми, нормативно-правовий акт, правовий звичай, правовий прецедент, систематизація законодавства, консолідація, інкорпорація, кодифікація.
2.     Метод «Мікрофон»
Наведіть приклади ситуацій, в яких діють різні види соціальних норм.
ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку.
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
1.     Поняття та елементи системи права і системи законодавства.
Розповідь учителя.
Правова система – це система усіх юридичних явищ, які існують у певній державі або групі держав. Її складовими є система права, юридична практика та правова ідеологія.
Система права – це структурно врегульована сукупність правових норм певної держави, яка полягає в їх єдності, погодженості та розподілі. Основними елементами системи права є галузі, інститути й норми.
Галузь права – це відносно самостійна сукупність норм права, об’єднаних спільністю предмета та методом правового регулювання.
         Робота з таблицею
Пояснення поняття «методи правового регулювання» з використанням порівняльної таблиці.
ІМПЕРАТИВНИЙ
ДИСПОЗИТИВНИЙ
Учасники правовідносин можуть мати нерівний статус та права
Учасники правовідносин   рівні у своїх правах та статусі
Можливе використання примусу
Використання примусу не допускається
Способи дії учасників правовідносин однозначно визначені законодавством, не існує можливості вибору варіанта дій
Способи дії учасників можуть бути визначені угодою між ними, існують варіанти можливих варіантів дій

Інститут права – це група правових норм у межах конкретної галузі чи підгалузі права, яка регулює певну групу якісно однорідних суспільних відносин у межах певного їх виду. Наприклад, інститут Президентства в конституційному праві.
Норма права – загальнообов’язкове правило поведінки, яке встановлене та підтримується державою.
         Таким чином, структура правової системи – це внутрішня організація чинних правових норм держави, яка передбачає наявність та певний взаємозв’язок її складових: галузей права, правових інститутів та конкретних правових норм.
         Завдання
1.     Робота в парах
Пари отримують завдання скласти схеми «Система законодавства» і «Система права».

                                   
           До яких галузей права належать наведені норми?
а) «Право на підприємницьку діяльність мають право фізичні особи з повною цивільною дієздатністю»;
б) «Кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом»; 
в) «Кримінальній відповідальності підлягають особи, яким до скоєння злочину  виповнилося 16 років»;
г) «Трудовий договір, укладений на невизначений строк, може бути розірваним робітником у будь-який час»;
         ґ)   «Дружина та чоловік мають рівне право на повагу до своєї 
         індивідуальності, своїх звичок та уподобань».
2.   Правова норма та її структура.
     Робота з підручником  
Учні опрацьовують матеріал підручника (О.Д.Наровлянський «Правознавство» §6 стор. 51-53), після чого визначають елементи в наведених правових нормах. 
Робота в парах
ü «Якщо  повнолітні дочка, син не піклуються про своїх непрацездатних немічних батьків, з них, за рішенням суду, можуть бути стягнені кошти  на покриття витрат, пов’язаних з таким піклуванням». (Ст.172 Сімейного кодексу України)
ü «Перед вступом на посаду народні депутати України складають перед Верховною Радою України присягу… Відмова скласти присягу має наслідком втрату депутатського мандату». (Ст.79 Конституції України)
ü «Порушення вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про охорону праці службовою особою …, громадянином – суб’єктом підприємницької діяльності, якщо це порушення заподіяло шкоду здоров’ю потерпілого, - карається штрафом до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на той самий строк». (Ст.271 Кримінального кодексу України)
3.     Види правових сімей.
Робота в групах
1 група готує і презентує інформацію про англосаксонську правову сімю;
2 група – про мусульманську правову  сімю;
3 група – про романо-германську правову  сімю.
V.  Узагальнення та систематизація знань
1. Закінчіть наведені речення    
Під соціальними нормами розуміють …
Внутрішню структуру права, що складається з галузей, інститутів і норм права, називають …
Норма права – це …
Гіпотеза правової норми визначає…
… вказує на ті заходи державного впливу, які можуть бути застосовані до особи, яка не виконала норму.
Диспозиція – це..
2.     Рефлексія
Сьогодні я дізнався (дізналася), що … 
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал §6 підручника;

Спробувати самостійно розробити нову правову норму, яка міститиме всі елементи її структури.                                                             

2 коментарі: