середа, 3 грудня 2014 р.

Екологічне право 10 клас

ТЕМА.  Екологічне право
МЕТА: сформувати в учнів уявлення про екологічне право України, його зв'язок з іншими галузями права, ознайомити з правами  та обовязками громадян у галузі екологічного права, пояснювати, коли настає відповідальність за екологічні правопорушення; розвивати інформаційну, соціальну та  комунікативну компетентності; виховувати відповідальне ставлення до природи, природних ресурсів та їх використання.
Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:
-         розповідати, які правовідносини регулює екологічне право;
-         пояснювати, якими є екологічні права та обов’язки громадян України;
-         аналізувати ситуації,  визначаючи екологічні правопорушення;
-         висловлювати власне ставлення до екологічних проблем та їх правового врегулювання.
Основні поняття: екологічне право, загальне та спеціальне природокористування, Червона книга України.
Обладнання: підручник, таблиця «Класифікація права природокористування»,
Попередня робота: підготовка учнем презентації «Червона книга України»
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Бесіда
-         чи доводиться вам користуватися тим, що дає природа?
-         які екологічні проблеми вам відомі?
ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань
1.     Метод «Мікрофон»
Прочитайте наведені дані та висловіть свою точку зору.
Щорічно 300 морських черепах із кожної тисячі гинуть через пластикове сміття, що плаває у морі, кожні 4 із 100 тюленів гинуть із тієї самої причини. Дуже забруднене є Чорне море, річку Дунай називають «стічною канавою Європи».
Як впливає на довкілля господарська діяльність людини? Що треба робити, щоб запобігти погіршенню ситуації?
2.     Вступне слово учителя
Сучасна епоха – це епоха бурхливого розвитку науки і техніки,  неконтрольованого зростання населення Землі, поступової деградації природного середовища під впливом негативних антропогенних чинників. В сучасних умовах швидкість науково - технічного прогресу на кілька порядків перевищує адаптаційні можливості існуючих живих організмів. Тому надзвичайно загострились багато проблем, а серед них одна з головних – проблема взаємозв’язку  суспільства і природи, людини і навколишнього середовища. Все це призводить до порушення екологічної рівноваги, що складалася протягом тривалого часу і спричинює появу екологічної кризи, небезпечної для людей і довкілля.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Інформація вчителя
         Екологічне право регулює суспільні відносини між окремими фізичними і юридичними особами, групами та об’єднаннями осіб, державними органами з приводу охорони навколишнього середовища. Ці відносини називаються екологічними правовідносинами і поділяються на два види: природоресурсові, що виникають із приводу використання  природних ресурсів (землі, вод, лісів, фауни, повітря) та охоронні, які виникають стосовно охорони приподних ресурсів, охорони життя і здоров’я людини від небезпечного впливу стихійних сил природи та природних явищ.
         Держава, створюючи закони, спрямовані на охорону довкілля, закріпила принципи охорони навколишнього природного середовища:
ü Пріоритетність вимог екологічної безпеки й гарантування екологічно безпечного середовища для життя і здоров’я людей;
ü Збереження багатоманіття і цілісності природних об’єктів і комплексів;
ü Обов’язковість екологічної експертизи;
ü Гласність і демократизм під час прийняття рішень із питань екології;
ü Формування у населення екологічного світогляду;
ü Поєднання заходів стимулювання й відповідальності у справі охорони навколишнього природного середовища.
Екологічне право – це система правових норм, що регулюють суспільні відносини у сфері охорони довкілля і раціонального використання природних ресурсів.
   Ця система норм є комплексною, тобто екологічне право має міжгалузевий характер і охоплює земельне, водне, лісове, гірниче законодавство, відповідні норми кримінального, адміністративного та інших галузей права.
2.Робота в групах
А)Запропонуйте, які права і обов’язки, на вашу думку, можуть мати громадяни України.
Б)Порівняйте свої пропозиції з нормами, закріпленими в законах.
3.Робота з таблицею «Класифікація права природокористування»
1.
Залежно від підстав виникнення права природокористування
·        Право загального природокористування
·        Право спеціального природокористування
2.
Залежно від об’єктів природокористування
·        Право земле-, водо-, надро-, лісокористування;
·        Право користування тваринним, рослинним світом, атмосферним повітрям тощо.
3.
Залежно від строків природокористування
·        Безстрокове (постійне);
·        Строкове (тимчасове): короткострокове (до 5 років);
          довгострокове (понад 5 років).
4.
Залежно від суб’єктів і форм організацій природокористування
·        Право державного, комунального та приватного природокористування
5.
Залежно від способів виникнення природокористування
·        Право первинного природокористування;
·        Право вторинного природокористування;


4. Робота з підручником. Порівняння загального та спеціального природокористування.
5.Робота в парах.
Наведіть приклади загального та спеціального природокористування.
6. Комп’ютерна презентація «Червона книга України». (попередньо підготовлений учень).
7. Метод «Акваріум»
Чи мало місце екологічне правопорушення? Чи настане відповідальність? Якій відповідальності підлягають правопорушники?     
Двоє мисливців, Іван та Петро, на території заповідника застрелили сагайдака, який занесений до Червоної книги України.
На відпочинку 2-річна дівчинка кидала у пісок залишки яблук та груш.
Внаслідок аварії на танкері частина нафти вилилася в море, що спричинило загибель риби.
Василь полював на качок у період, заборонений для їх відстрілу, за допомогою свого мисливського собаки.
VІ. Узагальнення та систематизація знань
1.     Вправа «Репортери»
Учням пропонується уявити себе репортерами і записати на окремому аркуші найбільш цікаве, на їхній погляд, питання по темі уроку. Усі аркуші здаються учителю, який пропонує учням витягнути по черзі аркуші із запитаннями й уявити, що у них беруть інтерв’ю.
VІІ. Підсумок уроку
Рефлексія
-         Сьогодні на уроці я дізнався …
VІІІ. Інформація про домашнє завдання












Немає коментарів:

Дописати коментар